משיכת כספים בקרן השתלמות (2023)

לפי התקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים, תשע"א-2011
ניתן למשוך את כספי קרן ההשתלמות בתנאים הבאים:

  1. לאחר 3 שנות ותק בקופה, לצורך מימון השתלמות או לימודים.
  2. לאחר 3 שנות ותק בקופה ועם הגיעם לגיל פרישה, לכל מטרה.
  3. לאחר 6 שנים מתחילת ההפקדות לקרן, בכל גיל ולכל מטרה.

חשוב לציין כי ניתן למשוך את כל הסכום שנחסך במועד הנקוב או במועד מאוחר יותר. אם עובד ממשיך להפקיד כספים לקרן לאחר משיכת הסכומים שנצברו, הוא יוכל למשוך שוב את הכספים (פטור ממס) רק כעבור 6 שנים, או 3 שנים לאחר מכן אם המשיכה מתבצעת למטרות חינוכיות או לאחר הגעה לגיל פרישה.

במידה והכספים נמשכו ע"י העובד לפני התאריכים שצויינו הקרן תנכה את המס מכספיי המשיכת הקרן של העובד בשיעור מס של 47%. לכן אנו ממליצים שלא למשוך את הכספי קרן ההשתלמות ולמצוא פתרונות אחרים כמו הלוואה מקרן ההשתלמות שלא תפגע בריבית של הקרן ולא תחוייב במס.

משיכת כספים מקרן השתלמות

תוכן עניינים

    משיכת כספים שלא במועד לפי החוק

    • מס משיכה: אם נמשכו כספים לפני התאריכים שצוינו קודם לכן, הם יחויבו במס הכנסה לפי שיעור המס החל על העובד בעת המשיכה.
    • מיסוי על חלק המעביד: החיוב במס יחול רק על חלקו של המעביד, שכן חלקו של העובד כבר חויב במס במועד תשלום המשכורת.
    • מיסוי על רווחים: הרווחים שנצברו בקופה, הן מהפרשות העובד והן מהפקדות המעסיק, יחויבו אף הם במס הכנסה לפי מדרגת המס של העובד במועד המשיכה.
    • ניכוי מס ברירת מחדל: לקופת הגמל המנהלת את קרן ההשתלמות אין מידע על הכנסתו של העובד או מדרגת המס. לפיכך, הקרן רשאית לנכות מהכספים מס בשיעור המס המרבי (מדרגת מס 47%) הפטור ממס.
    • אישור ניכוי מס: כדי להימנע מניכויי מס מופרזים, לעובדים יש אפשרות לפנות מראש לפקיד השומה ולבקש אישור על גובה המס לניכוי. לאחר מכן יש לספק את האישור לקופת הגמל לפני משיכת הכספים.

    על ידי נקיטת צעדים אלו, העובדים יכולים להבטיח שהסכום הנכון של המס ינוכה מכספם ולהימנע מתשלום יתר או נטל מס מיותרים.

    אילו מסמכים צריך לצרף כדי למשוך את הכסף מהקרן?

    כדי למשוך כספים מקרן ההשתלמות, תזדקק למסמכים הבאים:

    1. טופס בקשה: מלאו בקשה למשיכת כספים בטופס שמספקת החברה המנהלת את קרן ההשתלמות. בדרך כלל, ניתן להוריד טופס זה מאתר החברה.
    2. תמונת זיהוי: צרף תמונת זיהוי עדכנית לבקשת המשיכה.
    3. מסמך בנק: צרף מסמך בנקאי המאשר שהחשבון אליו יועברו הכספים הוא על שם העובד. זה יכול להיות עותק של צ'ק, כרטיס אשראי או תדפיס בנק מקורי, בהתאם להנחיות שסופקו על ידי החברה המנהלת.
    4. מכתב מעסיק (אם רלוונטי): ייתכן שעובדים שכירים יצטרכו לספק מכתב מהמעסיק המאשר את שחרור הכספים לטובת העובד. רצוי לבדוק מול החברה המנהלת האם מכתב זה נדרש.

    בנוסף, שים לב שתהליך המשיכה נמשך בדרך כלל עד 4 ימי עסקים לאחר הגשת בקשת המשיכה. חשוב להיות מודע לכך ששלושת ימי העסקים הראשונים של כל חודש אינם נחשבים לימי עסקים למשיכת כספים.

    לבסוף, אנא הקפד לכלול צילום ברור וקריא של תעודת הזהות שלך. אם יש לך תעודת זהות ביומטרית, שלח צילום של שני צידי הכרטיס. ייתכן שיהיה צורך לכלול גם תעודת זהות נוספת הכוללת את התמונה שלך. במקרים מסוימים, ייתכן שיהיה עליך לספק גם אישור ניהול חשבון מהבנק בו מנוהל חשבונך, אליו אתה מבקש את כספי הפדיון. לחלופין, ניתן לספק עותק ברור של המחאה ריקה על שמך.

    שימו לב שדרישות ספציפיות עשויות להשתנות בהתאם לחברה המנהלת, לכן מומלץ תמיד לעיין בהנחיות שלה או לפנות אליהן ישירות לכל תיעוד נוסף או הבהרה.

    פטור מס על משיכת רווחים מקרן ההשתלמות

    שכירים שהם גם עצמאים וגם שכירים באותה שנת מס ומפקידים לקרן השתלמות זכאים לפטור ממס על הרווחים שהושגו מהקרן. הפטורים חלים על הסכומים המופקדים בכל קופה עד לתקרה הרלוונטית.

    עובדים יכולים לקבל פטור מלא על הרווחים שנצברו בקופה כשכיר, כל עוד ההפקדות שבוצעו אינן עולות על התקרה לעובד ומופקדות לפי התנאים שצוינו. כמו כן, הם יכולים ליהנות מפטור על הרווחים שנצברו בקרן כעצמאים, כל עוד ההפקדות שבוצעו אינן עולות על התקרה לעצמאים (19,920 ₪ נכון לשנת 2023). פטור זה חל ללא קשר לגובה ההכנסה החייבת כעצמאי.

    לגבי משיכת כספים, רשאי עובד או יחיד למשוך כספים מקרן השתלמות בפטור ממס, אם לא חלפו יותר מ-6 שנים ממועד התשלום הראשון לחשבון. לעובדים או יחידים שהגיעו לגיל פרישה, ניתן לבצע את המשיכה במידה ולא חלפו יותר מ-3 שנים ממועד התשלום הראשון לחשבון. סך משיכת הכספים מכל החשבונות לא יעלה על 7,500 ₪ בחודש מסוים.

    כדי להיות זכאי למשיכה ללא מס, יש לעמוד באחד מהתנאים הבאים:

    • העובד או בן זוגו או שותפו של העובד או יחיד פוטרו מעבודתם או יצאו לחופשה ללא תשלום במהלך התקופה מיום 1.3.2020 ועד ליום הגשת בקשת המשיכה.
    • ההכנסה החודשית הממוצעת החייבת של העובד ובן זוגם או של היחיד ובן זוגם ירדה ביחס להכנסה החודשית החייבת הממוצעת בשנת 2019. ירידה זו צריכה להיות מיום 1.3.2020 ועד סוף החודש הקודם. הגשת הבקשה לקרן השתלמות.